
Jakie dane może zbierać pracodawca?
Zgodnie z przepisami, pracodawca musi prowadzić akta osobowe każdego pracownika, które zawierają m.in. dokumenty związane z zatrudnieniem.
Kodeks pracy dokładnie określa zakres danych osobowych, jakich może żądać zarówno od kandydata do pracy, jak i od zatrudnionego pracownika. Obejmuje to m.in. imię i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe, a także, jeśli ma to znaczenie dla stanowiska, informacje o wykształceniu, kwalifikacjach zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia.
Zasada minimalizacji danych oznacza, że pracodawca może zbierać tylko te informacje, które są niezbędne do zatrudnienia. Pytanie o dane, które nie mają znaczenia dla pracy, może być uznane za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
Kobieta podejmująca zatrudnienie nie ma obowiązku ujawniania faktu ciąży, o ile praca, którą chce podjąć, nie jest zakazana z uwagi na ochronę macierzyństwa.
Projekt „Mamy prawo, mamy prawa VIII- praca start! Zielonogórska młodzież ma głos” współfinansowany ze środków Miasta Zielona Góra.